Шот-ліст комп'ютерних ігор, створених в Україні
До Дня Незалежності "Цікава Ігроманія" підготувала список комп'ютерних ігор, створених в Україні та за участі українських розробників.
Український ігрострой дуже довго знаходився в тіні, хоча може похвалитись не однією і навіть не двома оригінальними іграми. Деякі з них попросту незаслужено обійдені, а то й просто забуті вітчизняною ігровою журналістикою. А дарма, серед них є й такі зразки, які досі не втратили своєї актуальності. "Цікава Ігроманія" підготувала шорт-лист ігор, які були розроблені або в самій Україні, або за ключової участі українських розробників. В ньому вас очікує кілька приємних сюрпризів.
Отже, розпочнемо наш маленький дискурс в український ігрострой.
- Cossacks: European Wars (2001). Нині уже порядком забута стратегія реального часу, розроблена фірмою GSC Game World як український аналог Age of Empires 2, чиї основні кампанії розповідають про основні події європейської історії. На відміну від AoE, "Козаки" були більш орієнтовані на масові битви, а крім того, в ній містилась внутрішньоігрова енциклопедія - яка дозволяла перетворити гру на інтерактивний підручник історії. В ній можна було пограти за 16 різних європейських націй, при цьому українці та росіяни чи не вперше в світовому ігрострої були реалізовані як РІЗНІ фракції із різними родами військ і різними озброєннями. Гра виявилась настільки успішною, що стала хітом не лише на пострадянському просторі, а й на світовому ринку. До неї було випущено два доповнення: Art of War (5 додаткових кампаній) та Back to War (4 додаткові кампанії) - в цілому 63 нових місії. В 2005 році було випущене продовження "Козаків" - Cossacks II: Napoleonic Wars. Власне, це не стільки продовження, скільки аддон-переросток, який вирішили зробити окремою грою. Відповідно, в ній тільки 6 націй, а історичний період фокусується тільки на XIX ст. Її зустріли більш прохолодно, хоча гра внесла декілька новацій - наприклад, вона дозволяла тримати в грі одночасно 64 тисячі (це не описка) юнітів, а деякі місії (в основному це відомі історичні битви) набули чисто тактичної форми (тобто, набудувати купу солдат там не можна). До неї теж було випущене доповнення - Battle for Europe, в якій було додано іще 3 нації, і кілька історичних битв, які можна було відтворити - Бородіно, Ватерлоо та Битва при Лейпцігу. Гра достойна того, щоб в неї грати і зараз. До речі, фірма GSC Game World анонсувала римейк класичних "Козаків" під лейблом Cossacks 3. Реліз назначено на вересень 2016 року.
- S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007). Заслуженний рекордсмен за позицією "найдовший ігрострой". Розроблялась ця гра довгих шість років, з 2001 по 2007 роки, при цьому сама її концепція кілька разів змінювалась. Мало кому відомо, але початково це мала бути гра, схожа на "Зоряну Браму", із палеотехнологічними будівлями ацтеків та інопланетними прибульцями. Називатись вона повинна була Oblivion Lost, і була навіть написана робоча бета. Однак після тестування розробники з GSC Game World зрозуміли, що такого масштабу гру вони не потягнуть, і переключились на більш простий сюжет - написаний на базі роману братів Стругацьких "Пікнік на узбіччі" та фільму Андрія Тарковського "Сталкер", де дія відбувається на території Чорнобильської АЕС, яка перетворилась на одну із Зон. І в результаті вийшов дійсний хіт в жанрі Action-RPG - це єдина українська гра, яка попала на вершину чарту за версією британської організації ELSPA (за 2007 рік), і навіть набула культового статусу. До неї були випущені приквел S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (2008) та продовження S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (2009), які сформували закінчену трилогію - яка за сюжетною глибиною і реалістичністю постапокаліптичного світу не поступається класичній серії Fallout.
- Metro 2033 (2010). Іще один представник жанру постапокаліптики, створений українськими розробниками з 4А Games за мотивами однойменного роману російського письменника Дмитра Глуховського. На відміну від "Сталкера", тут апокаліпсис набагато більшого масштабу - дія відбувається в глибинах московського метро, яке після атомної війни перетворилось на конгломерат князівств та мікро-республік. Гра дуже глибоко продумана, і не дивлячись на лінійний сюжет, в повній мірі дозволяє насолодитись реаліями пост-ядерної підземної Москви, яка потерпає від мутантів та місцевих тиранів, що мало бути попередженням "партії війни". Однак, на жаль, розробникам довелось задовольнитись лише культовим статусом, а соціальний ефект виявився куди менше, ніж очікувалось - гра навіть не була особливо помічена широким загалом. Втім, до неї було також створене і продовження - Metro: Last Light (2013), яке завершує сюжетну лінію і розкриває таємницю, хто такі таємничі "чорні", які мають явно позаземне походження, і які були однією із основних загроз в першій частині.
- Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy (2002). Це перша із цілого циклу ігор, які складають доволі значний вклад українського ігростроя у віртуальну Шерлокіану. Вона побудована по принципу "вкажи і клікни", який передбачає, що навколо гравця будується квазітривимірний простір, в якому він може взаємодіяти тільки з окремими об'єктами (по такому ж принципу створений класичний Myst). Холмсу тут доведеться розгадувати таємницю пустого особняка, яка пов'язана із давньоєгипетськими містеріями. Українська фірма Frogwares не осоромилась, і задала видатному детективу хорошу загадку, в стилі "Сьомого гостя", і успіх спонукав їх працювати далі. Разом із сюжетами удосконалювались і самі ігри - від квазітривимірного движка Frogwares скоро відмовились, і починаючи з третьої гри Холмс діє в повністю тривимірному просторі, ходить, бігає і навіть бере участь в бійках.
Всього в циклі "Нові пригоди Шерлока Холмса" було випущено сім ігор, і кожна із них варта того, щоб в неї зіграти:
- Sherlock Holmes: Secret of the Silver Earring (2004), в якій Холмсу довелось розгадувати загадку таємничого вбивства в закритій кімнаті;
- Sherlock Holmes: The Awakened (2006), в якій він стикається із культом Ктулху;
- Sherlock Holmes versus Arsène Lupin (2007), в якій розгортається двобій між видатним детективом і не менш видатним злодієм;
- Sherlock Holmes versus Jack the Ripper (2009), де Холмсу доведеться розгадувати загадку Джека-Потрошителя;
- The Testament of Sherlock Holmes (2012), в якій під підозрою опиняється сам Холмс, і має довести свою невинність якомога швидше;
- Sherlock Holmes: Crimes & Punishments (2014), яка відтворює маловідомі оповідання Конан Дойля - такі як "Чорний Пітер", "Вбивство в Еббі-Грейндж", "Зниклий експрес", і так далі;
- Sherlock Holmes: The Devil's Daughter (2016), випущена навесні цього року, і в якій Холмса очікують іще п'ять справ, пов'язаних із оккультизмом і містикою.
Крім того, Frogwares випустила іще чотири побічні гри про Шерлока Холмса, в жанрі головоломок: Adventures of Sherlock Holmes: The Mystery of the Persian Carpet (2008), Sherlock Holmes and the Mystery of Osborne House (2010), Sherlock Holmes: The Hound of the Baskervilles (2012) та Sherlock Holmes and the Mystery of the Frozen City (2012).
- Collapse (2008). Ця гра, в жанрі бойовика від третьої особи, була розроблена українською студією Creoteam. Дія тут відбувається в Києві, який перетворився на епіцентр вторгнення істот з іншого виміру, і головному герою доведеться буквально прорубати собі шлях до порталу, через який і валяться в українську столицю різноманітні монстри. Київські пейзажі тут перетворились на чудернацький мікс із постапокаліптики та "місячного пейзажу" після багатомісячних вуличних боїв. Тут можна навіть попасти на Майдан Незалежності і подивитись на руїни залізничного вокзалу. Гра мала не такий великий успіх, як попередні, однак виявилась достатньо популярною, щоб було випущене доповнення - Collapse: The Rage (2010).
- Carnivores (1998). Це одна із перших заявочок українського ігростроя на світовому ринку, зроблена фірмою Action Forms, однією із найстаріших українських ігрових студій. В ній гравцеві запропоновано зіграти роль... мисливця на динозаврів. Для цього був навіть розроблений власний тривимірний движок, адже наприкінці 90-х років не було такого розмаїття готових ігрових оболонок, як зараз. Автори гри не осоромились, і окрім класичного тиранозавра, запропонували вполювати паразауролофа, велоцираптора, стегозавра, аллозавра і навіть трицератопса. Все це було дуже класно намальовано, як для тих років, а отриманого прибутку вистачило на створення цілих двох сіквелів - Carnivores 2 (1999), в якому динозаври уже мали власні особливості поведінки і вполювати їх було набагато складніше. І Carnivores Ice Age (2001), в якому можна було зайнятись уже тваринами льодовикового періоду, включаючи мамонта і шаблезубого тигра.
- Vivisector: Beast Within (2006). Це теж продукт фірми Action Forms, на цей раз надихнутий не "Парком Юрського періоду", а класичним твором Герберта Уеллса "Острів доктора Моро". Як і попередні ігри, вона орієнтована на "мисливця", який тепер полює не на динозаврів, а на химерних гібридів людей і тварин, які підняли повстання проти доктора Морхеда, який їх і створив. Для цієї гри також був створений свій окремий движок, який дозволив при не дуже високій деталізації моделей досягти доволі високої реалістичності і різноманітності супротивників. Сюжет, правда, залишає бажати кращого - він лінійний і доволі передбачуваний.
- Cryostasis: Sleep of Reason (2009). Це іще одна гра фірми Action Forms, але головним героєм її є уже не мисливець, а звичайний метеоролог, чий корабель був затиснутий льодовиками в Арктиці. Відповідно, і жанр гри інший - це survival horror, в якому треба не лише вижити серед арктичної мерзлоти, а й розгадати таємницю криголама "Північний вітер", який багато років тому був загублений серед білих льодових пустель. Гра дуже красива і стильна, але на жаль, погано оптимізована, через що потрібна достатньо потужна робоча станція, аби в неї зіграти.
- Heroes of Annihilated Empires (2006) була створена GSC Game World як початок трилогії, але на жаль, вийшла тільки перша частина, із незавершеною сюжетною лінією. Це гібридна гра, в якій поєднуються елементи стратегії реального часу та RPG. Всього в ній п'ять кампаній - за ельфів, нежить, гномів-механіків, кріальців (льодові створіння) та солів (останніх додає спеціальний апдейт). Кожна фракція має свою унікальну економічну систему і свої ресурси, які необхідні для розвитку. Сюжет достатньо складний, щоб потягатись навіть із сюжетною лінією WarCraft 2, а для битв використано той же движок, що й для "Козаків" - що дозволяє влаштовувати епічні фентезійні битви.
- The Precursors (2009) була створена українською фірмою Deep Shadows. Це чи не єдина українська гра із космічним науково-фантастичним сеттінгом, де уже відбулась колонізація космосу і навіть перший контакт. В центрі сюжету - галактична війна, яка розпадається на кілька менших конфліктів, включаючи міжрасовий та громадянську війну за незалежність. Не дивлячись на те, що гра достатньо оригінальна, і органічно поєднує риси RPG та шутера, все-таки популярності вона так і не здобула. А жаль, задумка в ній дуже і дуже цікава...
- You Are Empty (2006) фірми Mandel ArtPlains, можливо, найбільш незаслужено забута із усіх ігор, створених українськими розробниками. По-перше, це "радянський Silent Hill". Сам сюжет доволі простий: радянські учені вирішили пришвидшити створення "нової людини" і опромінили населення маленького містечка якимсь химерним приладом. Але з такої простої задумки вийшла унікальна атмосферна іграшка, в якій радянський лад переосмислено як чудернацький світ кошмарів, де "робітник і колгоспниця" можуть натурально порізати вас серпом і молотом на шматки. Пейзажі та реалії ретельно виписані, відтворюючи реальність невеликого післявоєнного містечка в УРСР... в якій під зовнішнім спокоєм ховаються монстри і вбивці. На жаль, зіграти в неї зараз доволі проблематично через застарілий движок. Однак римейк, особливо зроблений в світлі війни на Сході, цілком міг би стати подією не тільки у вітчизняному ігробудівництві, а й на світовому ринку.
Безумовно, це не повний список, а тільки те, що на думку редакції заслуговує на згадку. Не одразу, але про майже всі ці ігри ми напишемо детальні рецензії. А поки що перечитайте його іще раз - і забудьте думати, що ми безнадійно пасемо задніх і не можемо показати світу щось дійсно оригінальне і достойне високої оцінки.
З Днем Незалежності, дорогі читачі!
Повідомити про помилку - Виділіть орфографічну помилку мишею і натисніть Ctrl + Enter
Сподобався матеріал? Сміливо поділися
ним в соцмережах через ці кнопки