Після свята. Яка церква нам потрібна?
"Російська православна церква – спершу російська, потім вже православна, і в третю чергу – церква". Так неодноразово казав Московський патріарх Кирил.
Треба віддати йому належне – дуже часто говорить те, про що думає. Його слова – точна формула цезарепапізму і залежного статусу церкви від держави.
Судячи з того, що пишуть багато українців в соцмережах про нову церкву і томос, вони з Кирилом згодні абсолютно, тільки з поправкою на "українська".
Зараз, коли ейфорія вчорашнього дня пішла на спад, і ми вже прокинулися з розумінням думки про те, що автокефалія – це факт, важливо йти далі, і замислюватися про те, яка церква нам потрібна.
Читайте також: Лжепочему лжесоздание лжеединой лжеукраинской лжецеркви лжелегитимно есмь
Якою вона має бути?
Це повинна бути незалежна від держави, пов’язана з народними масами церква, з сильною владою громад і священиків в цих громадах, з нормальною комунікацією чорного і білого духовенства?
Або ж це повинна бути квазі-державна контрольована силовиками бюрократична структура, з переважною владою архиерейства і відсутністю голосу у білого духовенства?
Це важливий момент, тому що він багато в чому може визначити шляхи розвитку України. Важливо розуміти – сам факт томосу не означає ще відходу від "русского мира".
Треба пам’ятати: Росію можна побудувати і без Росії.
В коментарях обізнані з історією люди мені заперечать. Скажуть, мовляв, Росія не першоджерело – адже всюди православ’я, починаючи з Візантії, існувало тільки в такому форматі.
Але ні.
Читайте також: Черговий доказ того, що насправді УПЦ МП – не церква
Приклад Київської митрополії показує, що церква може бути відносно самостійним і незалежним від бюрократизму гравцем в будь-яких державних умовах, навіть в умовах Синодальної РПЦ XIX століття, в якій київська митрополія виділялася серед інших. Недарма сюди намагалися потрапити на служіння митрополити Петербурзькі та Московські, хоча Київ у порівнянні з цими осередками Російської імперії був більш провінційним.
Ну а про самостійність та самобутність української церкви в часи Петра Могили та Іоакинія Галятовського годі й казати.
Це добра українська традиція, яку варто підтримувати. І з боку як українського суспільства, і з боку влади. І це був би правильний крок. Хоча це – важка робота, вона принесе плоди у вигляді гармонійної взаємодії церкви і суспільства, її зрілості і високої до неї довіри.
А другу РПЦ створити неважко. Але навіщо, якщо 1. вона у нас по суті і так є у вигляді УПЦ МП 2. для чого тоді було тікати від "русского мира"?
Підписуйся на сторінки UAINFO у Facebook, Twitter і Telegram
Повідомити про помилку - Виділіть орфографічну помилку мишею і натисніть Ctrl + Enter
Сподобався матеріал? Сміливо поділися
ним в соцмережах через ці кнопки