Гроші на кіно: скільки, кому й за що?
На днях були оголошені результати пітчингового голосування експертів Українського культурного фонду.
Це важлива подія, насамперед, тому, що вже тривалий час не проводилося жодних грантових конкурсів – ані в Держкіні, ані в Міністерстві культури. Водночас наша культура, зокрема й кіно – цілковито дотаційна. Тож коли на початку року УКФ оголосив про початок конкурсів, це спричинило неабиякий ажіотаж серед митців.
Варто нагадати, що УКФ ‒ державна установа, створена у 2017 році на підставі відповідного закону України "з метою сприяння розвитку національної культури та мистецтва в державі… підтримки культурного розмаїття та інтеграції української культури у світовий культурний простір". Діяльність Фонду спрямовується та координується Міністерством культури України.
Гранти роздавали у шести програмах. Звісно, мене як кінокритика цікавить конкурс, евфемістично названий "Підсилення потужності українського аудіовізуального сектору".
На кіно Фонд виділив 400 млн грн. Є лоти на препродакшен (підготовчий період) і на написання сценарію, є і власне на зйомки, але тут одразу виникає проблема: звітувати про виконання, тобто демонструвати готовий продукт, треба, згідно з умовами гранту, вже восени. Питання – як менш ніж за півроку зняти повнометражну картину – лишається відкритим. Оцінювання відбувалося в три етапи: спочатку свої бали виставляли творчі ("змістові") експерти, потім – фінансові, потім – "комунікаційні". Якщо змістовий або фінансовий експерт ставив низьку оцінку, проект далі не проходив.
Читайте також: У Львові відкрили першу в Україні Wiki бібліотеку. ФОТО
Звісно, це лише один конкурс, але все ж певні закономірності в тому, що відбувається в нашому кіносередовищі, він проявляє: тисяча заявок – це немало.
Наприклад, історична тема явно втратила конкурентний потенціал. Переможців цікавить сучасна Україна. Ймовірно, однією із причин є стабільні провали костюмованих драм у прокаті, непопулярність подібного продукту в критиків. Певні імена, втім, лишаються важливими, і тут доходить до курйозів: в одному списку присутні написання літературного сценарію й кастинг акторів для історичного фільму "Я ‒ Бандера" (просять 605 260 грн, пройшов) і розробка проекту "Як я вбив Бандеру" (2 млн грн, не пройшов). Такий паралелізм не рідкість: зокрема, восьмичастинний серіал "Клондайк" (зйомки) та ігровий фільм "Клондайк" (розробка сценарію) – про незаконний видобуток бурштину на Поліссі, але якщо перший не пройшов навіть творчого експерта, то другому перспективний сценарний задум приніс хорошу оцінку "по творчості", проте фінансовий бал потягнув проект на дно: суворі бухгалтери переймаються не так красою сюжету, як державною копійкою та переконливістю відповідних документів.
Аналогічним чином за бортом фінансування опинилися задуми молодих талантів із помітною фестивальною репутацією: Катерини Горностай, Антоніо Лукіча (його дебют братиме участь у престижному кінофорумі в Карлових Варах), Нікона Романченка. Деякі вердикти взагалі складно зрозуміти: так, змістову стадію не пройшли постпродакшен "Відданої" – амбіційної екранізації роману Софії Андрухович "Фелікс Австрія" та підготовка "Памфіру" – майбутнього повнометражного дебюту Дмитра Сухолиткого-Собчука, учасника, на секундочку, резиденції Cinéfondation Каннського фестивалю. З іншого боку, 9,5 млн на зйомки та постпродакшен додаткових сцен "Фокстера і Макса" – вже готової чергової спроби Анатолія Матешка перегнати Голлівуд – таки виділять. Лишається тільки кивати на суб’єктивність будь-яких суджень, бо всі ж ми люди.
Давно помічено, що найкоротший шлях до успіху картини – це участь естрадних зірок. Тому шанс на фінансування отримали фінальний постпродакшен документального фільму "Рози: фільм-кабаре" про Dakh Daughters (1 044 025 грн), проект "Дахабраха. Шлях" (4 млн), зйомки фільму-концерту про Сергія Жадана "Розділові наживо" (3,4 млн), "ХЗВ – двадцять років в адекваті" (життєпис талановитих рок-хуліганів "Хамерман Знищує Віруси", 336 913 грн). Приблизно з тих самих міркувань, мабуть, виходить студія "Трафік Філмз" з "Наші груди – наша зброя: Історія Femen" (1 058 711 грн) – про оголених активісток, чий рух починався в Києві, знає, мабуть, уже вся Європа. Сценарій пише відома драматургиня Наталія Блок, а режисеркою виступить американка білоруського походження Дар’я Жук, чий дебют "Кришталь" наробив галасу торік.
Передбачувано, у фаворитах опиняються вже відомі режисерські імена чи студії. Отримає потрібне фінансування (4,5 млн) "Всередині фільму "Плем’я" – документальне дослідження Олега Чорного (відомого за кінорозвідкою "Голлівуд на Дніпрі") про те, як знімався шедевр Мирослава Слабошпицького – до речі, на сайті youtube.com у "Племені" вже 23 млн переглядів. Лауреату численних фестивалів, скептичному співцю Херсонщини Роману Бондарчуку дадуть 402 761 грн на розробку сценарію "Редакції" – трагікомічної оповіді про долю багатотиражних провінційних газет. Марина Степанська, яка в 2017 році з песимістичною драмою "Стрімголов" потрапила в головний конкурс Карлових Вар, матиме 858 142 грн на розробку сценарію та візуального концепту драматичного трилеру "Вєра" про фахівчиню з екстремальних переговорів.
Беззастережне перше місце у своїй номінації зайняла заявка на підготовку "Бабиного Яру" – нового фільму Сергія Лозниці (понад 2 млн грн); назва каже сама за себе. Автор "Кіборгів" Ахтем Сеітаблаєв фактично отримає кошти одразу на дві справи. Написання сценарію та зйомка тизеру авантюрної комедії "Україна. Квест" коштуватиме державі близько 2 млн, аналогічна робота для "Рейду" – майже таку ж саму суму. Щодо останнього проекту – це, незважаючи на наміри режисера після "Кіборгів" облишити мілітарну тематику, історія про легендарний рейд 95-ї аеромобільної бригади по тилах сепаратистів, який увійшов у підручники з військової тактики. Сценарій пише відома українська драматургиня Наталя Ворожбит; саме її діалогам і характерам "Кіборги" завдячують значною часткою успіху.
Ворожбит, до речі, подала заявку на режисерський дебют "Погані дороги" зі сценарієм на основі власних новел про війну та про складності стосунків, проте й тут невсипущий фінансовий контроль не пропустив проект.
Читайте також: "Пісня сміливих дівчат": KAZKA представила перший хіт після участі в Євробаченні. ВІДЕО
Війна на шостому році агресії Росії явно стала наскрізним мотивом. Окрім вищеназваних заявок, варто згадати серіал "Доброволець" (вісім частин) загальною вартістю 15 млн та фіналізацію нової стрічки без п’яти хвилин кінопатріарха Володимира Тихого "Котик з палаючими очима" ("Наші котики", 12 715 млн) Це буде комедія про… війну, так-так, про АТО / ООС, куди потрапляють цілком мирні міські обивателі – фізкультурник, торговець квітами, айтішник тощо. Зняти про ці події саме комедію в нас ще ніхто не наважувався, тож лишається тільки побажати Володимиру успіху. Водночас соратник Тихого по групі "Вавилон 13" Ігор Іванько спробує за 3 млн зробити камерну документалістику "Крихка пам’ять" про літнього оператора, який намагається пригадати своє життя і саме в цей час знаходить у себе на горищі заховані там колись плівки.
Проектів, як сказано вище, чимало. Але зазначені тенденції загалом вони не порушують. Отже, якщо ти талановитий, але надто молодий і не підтриманий відомим продюсером чи компанією – до грошей зась; але так завжди. Знімати про війни минулого стає, на щастя, все менш модним – до кінематографістів нарешті дійшло, що важливіша та війна, що триває зараз. Система кінозірок у нас усе ще не склалася, тож вірний спосіб – привести в кадр знаменитість зі сцени. Хорошою фантастикою та фільмами жахів нас ще потішать нескоро. Принципи оцінювання при пітчингах лишаються таємницею, вкритою серпанком суб’єктивних суджень.
І, нарешті, головне, без жодної іронії: українське кіно житиме.
З чим нас усіх і вітаю.
Підписуйся на сторінки UAINFO у Facebook, Twitter і Telegram
Повідомити про помилку - Виділіть орфографічну помилку мишею і натисніть Ctrl + Enter
Сподобався матеріал? Сміливо поділися
ним в соцмережах через ці кнопки